Courses

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  • Épidémiologie

    • Maîtriser les concepts de base en épidémiologie et biostatistique
    • Collecter, analyser et interpréter des données épidémiologiques pour une prise de décision professionnelle en santé publique
    • Discuter de manière critique les études épidémiologiques
    1. Dates: 21.09.2020 – 25.09.2020
    2. Registration: 14.09.2020
    3. Location: University of Geneva
    4. Facilitator:  
    5. Topics: Epidemiology
  • Consentement éclairé du patient

    Introduction:

    Le CAS Droits des patients et santé publique a l’ambition de faire un état des lieux de l’ensemble des droits des patients en Suisse, sans oublier le cadre international et européen auquel ils sont intimement liés. Un exercice de jonglage législatif est proposé pour présenter l’ancrage de ces droits au niveau fédéral et cantonal. Commençant par les droits fondamentaux, le programme développe les droits des patients en tenant compte de différents critères, tels que le cycle de vie (début et fin de vie), les personnes vulnérables (incarcérées, incapables de discernement, en situation de handicap), etc. A cela s’ajoutent les grands thèmes du consentement éclairé du patient, la protection des données médicales, les responsabilités professionnelles. La réglementation des professions médicales y est également intégrée compte tenu du fait qu’un meilleur encadrement juridique des professions de la santé profite directement au respect des droits des patients.


    Courses:

    • Consentement éclairé du patient
    • Comment documenter le consentement éclairé
    • La communication médicale
    1. Dates: 22.09.2020 – 22.09.2020
    2. Location: University of Neuchâtel
    3. Facilitator:  
    4. Topics: Ethics and Privacy, Health Law
  • Grundlagen der Gesundheitswissenschaft und Sozialepidemiologie

    Der Besuch dieses Moduls befähigt Sie, Entstehungs- und Verlaufsprozesse von Gesundheit und Krankheit in der Bevölkerung unter Berücksichtigung kultureller, sozialer und psychologischer Einflussfaktoren zu beschreiben. Hierbei wenden Sie gesundheits- und sozialwissenschaftliche Theorien und Konzepte an. Dazu

    • formulieren Sie Public-Health-Fragestellungen zu Entstehung und Verlauf von Gesundheit und Krankheit
    • ziehen Sie relevante gesundheits- und sozialwissenschaftliche Theorien und Konzepte zur Beschreibung und Erklärung von Problem- und Aufgabenstellungen im Bereich Public Health bei
    • verstehen und analysieren Sie das Zusammenwirken verschiedener Faktoren, die die Entstehung und den Verlauf von Gesundheit und Krankheit beeinflussen
    • verbinden Sie erkenntnisleitend Public-Health-Fragestellungen mit gesundheits- und sozialwissenschaftlichen Theorien und Konzepten.
    Inhalte
    • Gesundheits- und sozialwissenschaftliche Paradigmen, Modelle, Theorien und Konzepte von Gesundheit und Krankheit, ihre Entstehung und ihre Bedingungen (Salutogenese, biopsychosoziales Modell, Theorien der sozialen Ungleichheit, soziokulturelle Einflussfaktoren)
    • Sozialepidemiologische Grundlagen zur (sozial-)räumlichen und zeitlichen Verteilung von Gesundheit und Krankheit (Altersdemografie, Schichtzugehörigkeit)
    • Soziale und personale Bedingungen von Gesundheit und Krankheit (gesundheitsrelevante Lebensstile, soziales und kulturelles Kapital, Gesundheitskompetenz, Gesundheitsverhalten)
    1. Dates: 23.09.2020 – 25.09.2020
    2. Registration: 23.07.2020
    3. Location: Institute of Social and Preventive Medicine (ISPM), University of Bern
    4. Facilitator: Thomas Abel, Thomas Kohlmann 
    5. Topics: Social Sciences in Public Health
  • Occupational health in context of organizations and society

    Organizational and societal factors have an impact on health at work. Understanding, evaluating, and influencing these factors constitutes an important approach to promoting health at work and in organizations.

    Upon completion of the course, students will be able to:

    • Apply relevant laws and ordinances correctly in occupational health practice
    • Evaluate specific work-associated health problems across population subgroups, sectors, industries, and countries
    • Evaluate organizational functioning in order to integrate and develop occupational health activities
    • Monitor and deal with technological, legal, political, economic, environmental, and social developments


    Contents:

    • Public health relevance of work-associated health problems
    • Inequality of health and disadvantaged socio-economic and socio-cultural groups
    • Health economics of selected health problems
    • Evidence-based argumentation and policy-making process
    • Involvement of stakeholders’ perspectives in organizational change
    • Ethics in work and health
    • Concepts of organizations and implications for organizational change processes
    • Role of management and leadership in organizations

    • Actors and players, laws and regulations (Switzerland, international)

    1. Dates: 28.09.2020 – 29.09.2020
    2. Registration: 24.08.2020
    3. Location: University of Zurich
    4. Facilitator: Georg Bauer, Jacques Cotting 
    5. Topics: Occupational Health, Hygiene, and Medicine
  • Séminaire Introductif "The building blocks of interdisciplinarity" 2020

    1. Présentation générale Le présent projet vise à l'établissement d'une collaboration entre le programme doctoral en droit de la Conférence universitaire de Suisse occidentale et le programme doctoral «Santé, médecine et société» (SMS), organisé et supervisé par l'Institut de droit de la santé de l'Université de Neuchâtel et soutenu par swissuniversities. Plus spécifiquement, il propose la création d'un workshop à l'attention des doctorant·e·s du programme doctoral en droit de la CUSO construit sur le modèle du séminaire d'introduction du SMS, donné en 2018 et 2019 et intitulé «The Building Blocks of Interdisciplinarity» Sur la base de ce modèle, le workshop proposé s'articulera sur deux modules résidentiels de 1 à 3 jours et aura lieu en anglais et/ou en français en fonction de la provenance des participant·e·s. Son objectif vise à former et former et familiariser ses participant·e·s aux théories et méthodes des sciences humaines et sociales pour approcher et saisir les problématiques contemporaines liées à la santé et à la médecine. Il permettrait aux doctorant·e·s du programme doctoral en droit de la CUSO, en particulier celles et ceux s'intéressant au droit de la santé et aux questions liées à la santé et à la médecine en général, d'élargir leurs compétences de recherche et d'intégrer d'autres perspectives et approches, dans une dynamique interdisciplinaire et interprofessionnelle, et ainsi d'apporter une contribution originale dans leur champ disciplinaire. 2. Programme du workshop Basé sur le modèle du séminaire d'introduction du SMS «The Building Blocks of Interdisciplinarity» dont le programme est présenté ci-dessous, le workshop s'articulera sur deux modules: Un premier module d'une durée de deux à trois jours, correspondant au trois premiers jours du séminaire-modèle, consistant à introduire les doctorant·e·s au différentes disciplines des sciences sociales, et aux approches, concepts et méthodes qu'elles développent pour abor- der les questions liées à la santé; Un second module d'une durée d'un ou deux jours, correspondant aux deux derniers jours du séminaire-modèle, visant à un travail d'intégration en groupe, sous la supervision des professeurs

    1. Dates: 28.09.2020 – 30.09.2020
    2. Location: University of Neuchâtel
    3. Facilitator: Valéry Bezençon, Aude Fauvel 
    4. Topics: General Scientific Skills
  • Introduction to the Statistical Software R

    This course is a practical introduction to R, a free open-source software environment for statistical computing. Besides an introduction into the software, the following topics will be covered: data import and export, data manipulation, statistical analysis, graphical representation and advanced programming concepts as conditional branching and loops.


    Objectives: By the end of this 3 day course, students will be able to use R for statistical analysis and graphical representation. They will be aware of the common mistakes and will get familiar with additional tools to use R more efficiently.

    1. Dates: 29.09.2020 – 01.10.2020
    2. Registration: 29.08.2020
    3. Location: Swiss Tropical & Public Health Institute (Swiss TPH), Basel
    4. Facilitator: Jan Hattendorf 
    5. Topics: General Scientific Skills, (Bio)Statistics
  • Droit et santé mentale

    Introduction:

    Le CAS Droits des patients et santé publique a l’ambition de faire un état des lieux de l’ensemble des droits des patients en Suisse, sans oublier le cadre international et européen auquel ils sont intimement liés. Un exercice de jonglage législatif est proposé pour présenter l’ancrage de ces droits au niveau fédéral et cantonal. Commençant par les droits fondamentaux, le programme développe les droits des patients en tenant compte de différents critères, tels que le cycle de vie (début et fin de vie), les personnes vulnérables (incarcérées, incapables de discernement, en situation de handicap), etc. A cela s’ajoutent les grands thèmes du consentement éclairé du patient, la protection des données médicales, les responsabilités professionnelles. La réglementation des professions médicales y est également intégrée compte tenu du fait qu’un meilleur encadrement juridique des professions de la santé profite directement au respect des droits des patients.


    Courses:

    • Le droit de la protection de l’adulte
    • Directives anticipées et représentation dans le domaine médical
    • Placement à des fins d’assistance et traitement médical consécutif
    • Exercices
    1. Dates: 04.10.2020 – 05.10.2020
    2. Location: University of Neuchâtel
    3. Facilitator:  
    4. Topics: Health Law, Mental Health
  • Médecine légale

    Introduction:

    Le CAS Droits des patients et santé publique a l’ambition de faire un état des lieux de l’ensemble des droits des patients en Suisse, sans oublier le cadre international et européen auquel ils sont intimement liés. Un exercice de jonglage législatif est proposé pour présenter l’ancrage de ces droits au niveau fédéral et cantonal. Commençant par les droits fondamentaux, le programme développe les droits des patients en tenant compte de différents critères, tels que le cycle de vie (début et fin de vie), les personnes vulnérables (incarcérées, incapables de discernement, en situation de handicap), etc. A cela s’ajoutent les grands thèmes du consentement éclairé du patient, la protection des données médicales, les responsabilités professionnelles. La réglementation des professions médicales y est également intégrée compte tenu du fait qu’un meilleur encadrement juridique des professions de la santé profite directement au respect des droits des patients.


    Courses:

    • L’expertise psychiatrique
    • Responsabilité et irresponsabilité pénale
    1. Dates: 06.10.2020 – 06.10.2020
    2. Location: University of Neuchâtel
    3. Facilitator:  
    4. Topics: Health Law, Mental Health
  • Evidence Informed Policy and Stakeholder Dialogue

    A learning health system relies on cyclical dynamics to identify issues in the health system, systematize relevant evidence, present alternative courses of action, collaboratively agree on the best action, and implement and monitor the change. For this process to be successful there is need for a structured dialogue between different stakeholders (e.g., representatives of the government, public health administration, health care providers, insurers and patients) to identify and understand the critical issues and collaboratively identify the best and most feasible response for implementation. As part of this course, students will simulate a stakeholder dialogue to better understand the underlying mechanisms and challenges in bridging research, policy and practice. Students will take different roles and prepare the dialogue accordingly. An introduction to the evidence-informed policy framework and argumentation theory will provide the theoretical foundation. In addition to active participation in the dialogue, it is expected that students engage in a post-dialogue discussion about the achieved goals.


    The objectives of this course are:

    1. to learn the basics of argumentation theory,
    2. to understand the structure and value of policy briefs in evidence-informed policy-making, and
    3. to execute a stakeholder dialogue on a current issue in the health system, including the in-depth study of a policy brief.
    1. Dates: 06.10.2020 – 19.11.2020
    2.  Course dates: 6.10 + 19.11.2020
    3. Location: University of Luzern
    4. Facilitator: Sara Rubinelli, Sarah Mantwill 
    5. Topics: Health Policy, Systems, and Management
  • Einführung in systematische Reviews und Meta-Analysen

    Systematische Reviews und Meta-Analysen geben für die Einschätzung von Risiken und der erwünschten und unerwünschten Wirkungen von Interventionen oft die bessere Evidenz als Einzelstudien. In diesem Modul lernen Sie, die methodischen Grundlagen von systematischen Reviews und Meta-Analysen kritisch zu beurteilen und ihre Anwendung zu diskutieren.

    Inhalte
    • Vor- und Nachteile verschiedener Studiendesigns
    • Vor- und Nachteile von konventionellen (narrativen) und systematischen Reviews
    • Prinzipien und Vorgehen bei der Meta-Analyse, Einführung in die statistischen Modelle
    • Systematische Literatursuchen
    • Limitationen: ungenügende Qualität der Studien, Publikationsbias, Heterogenität
    • Kritische Beurteilung der Qualität von publizierten Reviews und Meta-Analysen
    • Beurteilung und Anwendung der Resultate

    1. Dates: 07.10.2020 – 09.10.2020
    2. Registration: 07.08.2020
    3. Location: Institute of Social and Preventive Medicine (ISPM), University of Bern
    4. Facilitator: Oscar Franco, Taulant Muka 
    5. Topics: General Scientific Skills
  • Academic Writing in the Health Sciences

    Communicating research results in international peer-review journals is a critical aspect of scientific education and work. Preparing manuscripts for publication is a key skill acquired during PhD training. Concise writing and careful journal consideration greatly increase the chance of successful academic publishing. This workshop provides background information and training on academic writing in the Health Sciences. Basic and advanced knowledge and skills that are critical for successfully and concisely presenting and disseminating research in international peer-reviewed scientific journals will be discussed and feedback on current manuscripts will be provided.

    • Developing a working routine
    • Steps towards successful international publishing
    • How to choose a target journal
    • Principles of effective writing in English
    • Writing a scientific manuscript
    • Referencing, Data presentation in figures and tables
    • Submitting a scientific manuscript
    • Peer-review process


    Learning objectives: At the end of this workshop participants will understand critical issues of academic manuscript preparation. They will learn concise scientific writing skills and be familiar with important resources for successful scientific publishing. Participants will prepare a scientific abstract on their research.

    1. Dates: 09.10.2020 – 18.12.2020
    2.  Course dates: Every two weeks (Fridays)
    3. Location: University of Basel
    4. Facilitator: Annegret Mündermann 
    5. Topics: General Scientific Skills, Transferable Skills
  • Social Science Research Methods in Public Health

    With this module, students will learn how to design a research project to address a public health issue. The major stages of the research process - ie research design, data collection and data analysis - will be examined, through concrete examples and personal work. Upon completion of the module, students will be able to:

    • Formulate a relevant research question
    • Select an appropriate data collection method
    • Define an appropriate sample
    • Plan data collection
    • Select an appropriate data analysis method
    Content:
    • Characteristics of good research questions
    • Quantitative and qualitative social science research methods
    • Sampling issues (types of sampling, recruitment of participants)
    • Ethical issues related to field work
    • Data collection methods (individual interviews and focus groups, questionnaire)
    • Data analysis methods (statistical analysis, content analysis)
    • Feasibility of a planned project with respect to available resources (time, staffing, budget)
    1. Dates: 14.10.2020 – 16.10.2020
    2. Registration: 14.08.2020
    3. Location: Institute of Social and Preventive Medicine (ISPM), University of Bern; University of Geneva
    4. Facilitator: Kristen Gray Jafflin, Stéphane Cullati 
    5. Topics: Social Sciences in Public Health
  • Prévention et promotion de la santé

    Introduction:

    Le CAS Droits des patients et santé publique a l’ambition de faire un état des lieux de l’ensemble des droits des patients en Suisse, sans oublier le cadre international et européen auquel ils sont intimement liés. Un exercice de jonglage législatif est proposé pour présenter l’ancrage de ces droits au niveau fédéral et cantonal. Commençant par les droits fondamentaux, le programme développe les droits des patients en tenant compte de différents critères, tels que le cycle de vie (début et fin de vie), les personnes vulnérables (incarcérées, incapables de discernement, en situation de handicap), etc. A cela s’ajoutent les grands thèmes du consentement éclairé du patient, la protection des données médicales, les responsabilités professionnelles. La réglementation des professions médicales y est également intégrée compte tenu du fait qu’un meilleur encadrement juridique des professions de la santé profite directement au respect des droits des patients.


    Courses:

    • Prévention, promotion de la santé et droits humains
    • Santé 2020
    • Rôle du médecin cantonal
    1. Dates: 18.10.2020 – 19.10.2020
    2. Location: University of Neuchâtel
    3. Facilitator:  
    4. Topics: Health Promotion and Prevention, Health System Research
  • Addictions

    Introduction:

    Le CAS Droits des patients et santé publique a l’ambition de faire un état des lieux de l’ensemble des droits des patients en Suisse, sans oublier le cadre international et européen auquel ils sont intimement liés. Un exercice de jonglage législatif est proposé pour présenter l’ancrage de ces droits au niveau fédéral et cantonal. Commençant par les droits fondamentaux, le programme développe les droits des patients en tenant compte de différents critères, tels que le cycle de vie (début et fin de vie), les personnes vulnérables (incarcérées, incapables de discernement, en situation de handicap), etc. A cela s’ajoutent les grands thèmes du consentement éclairé du patient, la protection des données médicales, les responsabilités professionnelles. La réglementation des professions médicales y est également intégrée compte tenu du fait qu’un meilleur encadrement juridique des professions de la santé profite directement au respect des droits des patients.


    Courses:

    • Addictions
    • Les addictions - point de vue médical/Politique globale des addictions
    1. Dates: 19.10.2020 – 19.10.2020
    2. Location: University of Neuchâtel
    3. Facilitator:  
    4. Topics: Addiction, Global Health
  • Prison et santé

    Introduction:

    Le CAS Droits des patients et santé publique a l’ambition de faire un état des lieux de l’ensemble des droits des patients en Suisse, sans oublier le cadre international et européen auquel ils sont intimement liés. Un exercice de jonglage législatif est proposé pour présenter l’ancrage de ces droits au niveau fédéral et cantonal. Commençant par les droits fondamentaux, le programme développe les droits des patients en tenant compte de différents critères, tels que le cycle de vie (début et fin de vie), les personnes vulnérables (incarcérées, incapables de discernement, en situation de handicap), etc. A cela s’ajoutent les grands thèmes du consentement éclairé du patient, la protection des données médicales, les responsabilités professionnelles. La réglementation des professions médicales y est également intégrée compte tenu du fait qu’un meilleur encadrement juridique des professions de la santé profite directement au respect des droits des patients.


    Courses:

    • Système pénitentiaire suisse
    • Prison et santé
    • Mauvais traitement et torture
    1. Dates: 20.10.2020 – 20.10.2020
    2. Location: University of Neuchâtel
    3. Facilitator:  
    4. Topics: Social and Behavioural Sciences
  • Umwelt und Gesundheit

    In diesem Kurs analysieren Sie komplexe Problemstellungen aus dem Themenbereich Umwelt und Gesundheit aus der Public-Health-Perspektive und setzen sich mit den besonderen Schwierigkeiten bei der entsprechenden Forschung auseinander. Dazu

    • interpretieren Sie die umweltepidemiologische Forschung und bewerten diese hinsichtlich ihrer gesundheitlichen Auswirkungen aus individueller und aus Public-Health-Sicht
    • führen Sie eine Gesundheitsrisikoabschätzung zu einem bestimmten Umweltthema durch
    • diskutieren und erfahren Sie, wie Sie sich als Public-Health-Experte hinsichtlich der Prävention oder Begrenzung von gesundheitlichen Umweltschäden einbringen können
    Inhalte
    • Gesundheit und Lärm, Luftschadstoffe, Radon, ionisierende und nicht-ionisierende Strahlung
    • Gesundheit und Klimawandel
    • Umweltepidemiologische Studiendesigns
    • Kausalität bei beobachtenden Studien
    • Methoden zur Einschätzung von Umweltexpositionen in der Bevölkerung
    • nationale und internationale Datenquellen im Bereich Umwelt und Gesundheit
    • Gesundheitsrisikoabschätzung (Impact Assessment): Methoden zur Quantifizierung gesundheitlicher Auswirkungen von Umweltschadstoffen auf individueller und gesellschaftlicher Ebene
    1. Dates: 26.10.2020 – 13.11.2020
    2.  Course dates: 26 - 27. 10.2020 and 13.11.2020
    3. Registration: 26.08.2020
    4. Location: Swiss Tropical & Public Health Institute (Swiss TPH), Basel; University of Basel
    5. Facilitator: Martin Röösli, Martina Ragettli 
    6. Topics: Environmental Health Sciences
  • Human factors and analysis of health risks

    Employees have to deal with a large variety of working demands and work-related exposures. Furthermore, technical systems and human-machine interfaces and interaction are subject to constant and sometimes rapid change. To keep people healthy and safe at work, human factors have to be assessed and managed.

    Upon completion of the course, students will be able to:

    • Perform ergonomic risk assessments
    • Evaluate individual balances of work demands and resources
    • Understand and apply concepts of human reliability and human error
    • Assess human-related risk factors at work
    1. Dates: 26.10.2020 – 29.10.2020
    2. Registration: 16.09.2020
    3. Location: University of Zurich
    4. Facilitator: Sven Hoffmann 
    5. Topics: Occupational Health, Hygiene, and Medicine
  • Protection des données médicales

    Introduction:

    Le CAS Droits des patients et santé publique a l’ambition de faire un état des lieux de l’ensemble des droits des patients en Suisse, sans oublier le cadre international et européen auquel ils sont intimement liés. Un exercice de jonglage législatif est proposé pour présenter l’ancrage de ces droits au niveau fédéral et cantonal. Commençant par les droits fondamentaux, le programme développe les droits des patients en tenant compte de différents critères, tels que le cycle de vie (début et fin de vie), les personnes vulnérables (incarcérées, incapables de discernement, en situation de handicap), etc. A cela s’ajoutent les grands thèmes du consentement éclairé du patient, la protection des données médicales, les responsabilités professionnelles. La réglementation des professions médicales y est également intégrée compte tenu du fait qu’un meilleur encadrement juridique des professions de la santé profite directement au respect des droits des patients.


    Courses:

    • Protection des données et secret professionnel
    • Protection des données et assurances
    • E-Health, télémédecine et protection des données
    • Secret professionnel et procédure judiciaire
    • Le rôle du préposé cantonal à la protection des données et à la transparence (l’exemple valaisan)
    1. Dates: 01.11.2020 – 02.11.2020
    2. Location: University of Neuchâtel
    3. Facilitator:  
    4. Topics: Privacy, Ethics and Privacy
  • GIS for Public Health

    This course offers an introduction to Geographic Information Systems (GIS) and how it is used in public health and epidemiological research. It will introduce students to the basics including: working with and integrating spatial and non-spatial data; geographic scale and spatial precision; projections; geocoding; visualisation; thematic mapping; and understanding spatial relationships. Specific skills and tools will also be introduced in relation to methods for route analysis and for spatial linkage of exposure, contextual and confounder information for epidemiological or health risk assessment studies. Students will apply their new skills in a case study based either on their own data or on available datasets for defined topics.

    Objectives: Students will gain knowledge in the fundamentals of GIS for spatial data handling and analysis. By the end of the course, students will:

    • Understand how GIS can be used to enhance public health and research;
    • Be able to acquire, add, manipulate, visualise and map spatial data in a GIS; and
    • Be able to perform basic spatial analyses in ArcGIS and QGIS.
    1. Dates: 02.11.2020 – 06.11.2020
    2. Registration: 02.10.2020
    3. Location: Biozentrum, University of Basel
    4. Facilitator: Danielle Vienneau, Kees de Hoogh 
    5. Topics: General Scientific Skills, Epidemiology
    1. Dates: 02.11.2020 – 03.11.2020
    2. Location: University of Neuchâtel
    3. Facilitator:  
    4. Topics:
  • Journal Editing in Health Sciences

    Early career scientists review articles and thus contribute to what is published in scientific journals. They need to understand the decision making processes behind the acceptance or rejection of manuscripts. This course offers theoretical background and practical training in evaluating manuscripts. Participants will learn to take responsible decisions at all stages of peer review, from pre-screen to final decision.

    The course is composed of interactive lectures, single studies, and supervised group work with real-world examples from an interdisciplinary public health journal. Participants will perform a wide range of hands-on exercises taking on the roles of editors-in-chief, manuscript handling editors and reviewers.

    The course concentrates on the tasks and responsibilities of editors. It prepares for an appointment as associate editor. Participants will learn:
    • To pre-screen, peer-review and decide on manuscripts
    • To evaluate revisions and point-by-point responses
    • To communicate decisions to authors and editors
    • Best practice guidelines, and how to handle misconduct
    • New trends in peer review and scientific publishing
    • Editorial strategies
    1. Dates: 02.11.2020 – 25.11.2020
    2.  Course dates: Homework 2. - 10.11.2020; Course day 11.11.2020; Homework: 12. - 24.11.2020; Course day: 25.11.2010
    3. Registration: 30.09.2019
    4. Location: Swiss Tropical & Public Health Institute (Swiss TPH), Basel
    5. Facilitator: Nino Künzli, Anke Berger 
    6. Topics: Transferable Skills, General Scientific Skills
  • From Evidence to Implementation and Evaluation in Public Health

    This module introduces public health decision-makers to the process of implementing new evidence on health interventions, the monitoring and the evaluation of public health programmes.

    Specifically, the course aims
    • to discuss the process of reviewing and implementing new evidence on health interventions
    • to argue factually the use of randomized controlled trials or alternative study designs for the evaluation of new and existing public health interventions
    • to plan the monitoring of routine health programmes
    Finally, the course intends also to address the following issues:
    • Ethical arguments
    • Study designs and evaluation
    • Propose and discuss critically alternative options for program monitoring and evaluation
    1. Dates: 05.11.2020 – 06.11.2020
    2. Registration: 05.09.2020
    3. Location: Swiss Tropical & Public Health Institute (Swiss TPH), Basel; University of Basel
    4. Facilitator: Christian Lengeler, Manuel Hetzel 
    5. Topics: Health Policy, Systems, and Management, General Scientific Skills
  • Gesundheitsökonomische Modellierung - Hands-on

    Die ökonomische Beurteilung von Gesundheitsleistungen im Rahmen von Kosten-Effektivitäts- und Budget Impact-Analysen erfordert regelmässig den Einsatz von Modellen. Auch für andere gesundheitsrelevante Fragestellungen kommen Modellierungstechniken zum Einsatz. In diesem Modul lernen Sie, einfache gesundheitsökonomische Modelle selbst zu erarbeiten und zu analysieren.


    Inhalte
    • Kurze Einführung in die Prinzipien von Kosten-Effektivitäts- und Budget Impact-Analysen
    • Konzeption von Kosten-Effektivitätsmodellen
    • Entscheidungsbäume und Markov-Modelle
    • Modellentwicklung und -analyse praktisch
    • Umgang mit Variabilität: Kohortensimulation versus Mikrosimulation
    • Umgang mit Unsicherheit: Sensitivitäts- und Szenarioanalysen
    • Prinzipien der Ermittlung erforderlicher Datenpunkte
    • Nutzung von Administrativdaten und Registerdaten
    • Besonderheiten der Modellierung von Präventions- und Screening-Massnahmen
    • Überblick über weitere Modellierungstechniken: Discrete event simulation, Disease transmission models
    • Limitationen von Modellen
    1. Dates: 09.11.2020 – 17.11.2020
    2.  Course dates: 9 - 11 November 2019 and 17 November 2020
    3. Registration: 09.09.2020
    4. Location: Institut für Pharmazeutische Medizin, Universität Basel
    5. Facilitator: Matthias Schwenkglenks, Roger Kouyos 
    6. Topics: Health Economics
  • Qualitative Health Research : BASIC module: Defining and developing qualitative research in public health

    Within public health, there is a growing interest to study and understand human behavior, representations, and individual experiences of those taking part in a studied phenomenon. Qualitative designs are the method of choice to address those issues.

    Learning outcomes: define qualitative research, choose between several designs and tools and develop a qualitative research protocol.

    1. Dates: 11.11.2020 – 13.11.2020
    2. Registration: 11.10.2020
    3. Location: Unisanté and Haute École de Santé Vaud, Lausanne
    4. Facilitator: Rose-Anna Foley , Christina Akré 
    5. Topics: General Scientific Skills, Social and Behavioural Sciences
  • Responsabilités professionnelles

    Introduction:

    Le CAS Droits des patients et santé publique a l’ambition de faire un état des lieux de l’ensemble des droits des patients en Suisse, sans oublier le cadre international et européen auquel ils sont intimement liés. Un exercice de jonglage législatif est proposé pour présenter l’ancrage de ces droits au niveau fédéral et cantonal. Commençant par les droits fondamentaux, le programme développe les droits des patients en tenant compte de différents critères, tels que le cycle de vie (début et fin de vie), les personnes vulnérables (incarcérées, incapables de discernement, en situation de handicap), etc. A cela s’ajoutent les grands thèmes du consentement éclairé du patient, la protection des données médicales, les responsabilités professionnelles. La réglementation des professions médicales y est également intégrée compte tenu du fait qu’un meilleur encadrement juridique des professions de la santé profite directement au respect des droits des patients.


    Courses:

    • Responsabilité civile et pénale des professionnels de la santé
    • Bureau d’expertises extrajudiciaires de la FMH
    • Sécurité des patients
    1. Dates: 15.11.2020 – 15.11.2020
    2. Location: University of Neuchâtel
    3. Facilitator:  
    4. Topics: Health Law, Health Services Administration
  • Réglementation des professions de la santé

    Introduction:

    Le CAS Droits des patients et santé publique a l’ambition de faire un état des lieux de l’ensemble des droits des patients en Suisse, sans oublier le cadre international et européen auquel ils sont intimement liés. Un exercice de jonglage législatif est proposé pour présenter l’ancrage de ces droits au niveau fédéral et cantonal. Commençant par les droits fondamentaux, le programme développe les droits des patients en tenant compte de différents critères, tels que le cycle de vie (début et fin de vie), les personnes vulnérables (incarcérées, incapables de discernement, en situation de handicap), etc. A cela s’ajoutent les grands thèmes du consentement éclairé du patient, la protection des données médicales, les responsabilités professionnelles. La réglementation des professions médicales y est également intégrée compte tenu du fait qu’un meilleur encadrement juridique des professions de la santé profite directement au respect des droits des patients.


    Courses:

    • Réglementation des professions de la santé
    1. Dates: 16.11.2020 – 16.11.2020
    2. Location: University of Neuchâtel
    3. Facilitator:  
    4. Topics: Health Law, Health Services Administration
  • Droits fondamentaux et lutte contre les épidémies

    Introduction:

    Le CAS Droits des patients et santé publique a l’ambition de faire un état des lieux de l’ensemble des droits des patients en Suisse, sans oublier le cadre international et européen auquel ils sont intimement liés. Un exercice de jonglage législatif est proposé pour présenter l’ancrage de ces droits au niveau fédéral et cantonal. Commençant par les droits fondamentaux, le programme développe les droits des patients en tenant compte de différents critères, tels que le cycle de vie (début et fin de vie), les personnes vulnérables (incarcérées, incapables de discernement, en situation de handicap), etc. A cela s’ajoutent les grands thèmes du consentement éclairé du patient, la protection des données médicales, les responsabilités professionnelles. La réglementation des professions médicales y est également intégrée compte tenu du fait qu’un meilleur encadrement juridique des professions de la santé profite directement au respect des droits des patients.


    Courses:

    • Droits humains et lutte contre les épidémies
    • Information et santé publique
    1. Dates: 17.11.2020 – 17.11.2020
    2. Location: University of Neuchâtel
    3. Facilitator:  
    4. Topics: Health Promotion and Prevention, Ethics and Privacy
  • Atelier de micro-informatique

    Utiliser les outils micro-informatiques de base dans la recherche d’information, de récolte, d’analyse et/ou de gestion de données

    1. Dates: 18.11.2020 – 20.11.2020
    2. Registration: 14.09.2020
    3. Location: University of Geneva
    4. Facilitator:  
    5. Topics: General Scientific Skills
  • Qualitative Health Research: ADVANCED module: Appraising qualitative health research

    Qualitative health research helps grasp behaviors and practices of patients and populations at risk, combined with the meaning health professionals and stakeholders give to their practices and actions, those both being known tounderlie and influence health practices.

    By giving particular attention to the context of an intervention, qualitative research is particularly effective for evaluating programs in the public health field. It allows to reflect on the broader health care context, with its sociocultural and historical features.

    Learning outcomes: discuss and appraise quality in research protocols and papers; conduct a qualitative study themselves, as well as put emphasis on the importance of the theoretical framework underlying the interpretive process of researchers.

    1. Dates: 19.11.2020 – 20.11.2020
    2. Registration: 19.10.2020
    3. Location: Unisanté and Haute École de Santé Vaud, Lausanne
    4. Facilitator: Rose-Anna Foley , Christina Akré 
    5. Topics: General Scientific Skills, Social and Behavioural Sciences
  • Evidenzbasierte Medizin, Leitlinien, Health Technology Assessment

    Aufbauend auf das Modul V2 ist dieses Modul der Evidenzbasierten Medizin, den Leitlinien und dem Health Technology
    Assessment gewidmet. Die Studierenden lernen die Prinzipien der Evidenzbasierten Medizin kennen mit dem Ziel, dass sie
    deren Relevanz für die Versicherungsmedizin verstehen und an praktischen Beispielen bei der Beurteilung von medizinischen Leistungen, in der Begutachtung und im Underwriting anwenden können. Medizinische Entscheidungsraster wie Leitlinien, Gradesystem werden dargestellt und diskutiert. Eine Einführung ins Health Technology Assessment beleuchtet HTA als Instrument zur Policy-Entwicklung und reflektiert die Entwicklungen in der Schweiz.

    Themen
    • Grundlagen Evidenzbasierte Medizin
    • Systematische Reviews und Meta-Analysen
    • Merkmale von evidenzbasierten Leitlinien und GRADing-Systemen
    • Leitlinien und Begutachtung
    • Health Technology Assessment
    • Medizin aus versicherungsmedizinischer Perspektive: Schlaganfall
    1. Dates: 23.11.2020 – 27.11.2020
    2. Registration: 30.06.2019
    3. Location: Swiss Tropical & Public Health Institute (Swiss TPH), Basel
    4. Facilitator: Jörg Jeger, Regina Kunz 
    5. Topics: Biomedical Sciences, Health Economics
  • Exposure assessment and hazard recognition

    You will learn how to anticipate, recognize, evaluate, and control hazards and exposures at work that may affect workers health.

    Upon completion of the course, students will be able to:
    • Evaluate the work environment based on identified exposures
    • Identify exposure hazards
    • Develop appropriate sampling strategies
    • Analyze and interpret measurement results
    • Critically discuss results and draw conclusions
    • Write occupational hygiene report
    1. Dates: 23.11.2020 – 11.12.2020
    2.  Course dates: 23.–27.11. and 07.-11.12.2020
    3. Registration: 05.10.2020
    4. Location: University of Lausanne
    5. Facilitator: Nancy Hopf, David Vernez 
    6. Topics: Occupational Health, Hygiene, and Medicine
  • Communication

    • Communiquer clairement autour de problématiques de santé publique avec différents groupes de population (animation de groupes de travail, communications de résultats scientifiques pour les non-professionnels, présentations scientifiques brèves et rédaction des rapports et d’articles scientifiques pour des professionnels)
    • Concevoir, produire et diffuser du matériel de communication en santé publique
    1. Dates: 23.11.2020 – 27.11.2020
    2. Registration: 14.09.2020
    3. Location: University of Geneva
    4. Facilitator:  
    5. Topics: Communication in Public Health
    1. Dates: 24.11.2020 – 24.11.2020
    2. Location: University of Luzern
    3. Facilitator: Margaret Kelaher 
    4. Topics: Health Policy, Systems, and Management
  • Introduction to Statistical Software Stata® and Electronic Data Capture Software REDCap

    This course is divided in two parts:

    • Part 1 is a practical introduction to Stata®, a statistical analysis software (www.stata.com). The following topics will be covered: data import and export, data manipulation, statistical analysis, graphical representation and an introduction on loops (repetitive tasks). We will also show how to use additional user written commands that are not “official Stata”. Students should bring their own laptop for the practical work.
    • Part 2 is a short introduction to the electronic data capture software REDCap, a secure web application for building and managing online surveys and databases. The course offers a basic introduction to clinical data management and covers the basic steps involved when building up a small study database.


    Objectives:

    • By the end of part 1, students will be able to run a typical STATA project: import data from text or Excel files, perform data manipulation (including using labels), save manipulated data, perform simple statistical analysis and graphical representation of the data.
    • By end of part 2, students will be able to setup a simple survey with the basic types of questions for the data entry with REDCap.
    1. Dates: 25.11.2020 – 27.11.2020
    2. Registration: 25.10.2020
    3. Location: Institute of Social and Preventive Medicine (ISPM), Bern
    4. Facilitator: Adrian Spoerri, Yves Bochud 
    5. Topics: (Bio)Statistics, Epidemiology
  • Chronische Krankheiten und Multimorbidität

    Der Anteil von chronisch erkrankten und vor allem von multimorbiden Menschen wird künftig aufgrund der demographischen Entwicklung in unserer Gesellschaft weiterhin deutlich ansteigen. Die medizinische Versorgung und das Management dieser Patientengruppe stellen das Gesundheitssystem und die Leistungserbringer schon heute vor grosse Herausforderungen.

    In diesem Modul lernen Sie die komplexen Problemlagen in der Versorgung mehrfach chronisch Kranker aus Public-Health-Perspektive zu analysieren sowie aktuell diskutierte Lösungsansätze zu beurteilen.
    Dazu
    • lernen Sie die Public-Health-Relevanz von chronischen Erkrankungen und von Multimorbidität zu beschreiben
    • analysieren Sie Herausforderungen in der medizinischen Versorgung von chronisch kranken und multimorbiden Patienten/innen
    • analysieren und bewerten Sie Sichtweisen und Lösungsansätze verschiedener Akteure im Schweizer Gesundheitswesen
    • skizzieren Sie Interventionsansätze zur Verbesserung der Versorgung dieser Patientengruppen
    Inhalte
    • Epidemiologie chronischer Erkrankungen und Multimorbidität im In- und Ausland
    • Probleme in der medizinischen Versorgung chronisch kranker und multimorbider Patienten/innen
    • Finanzierungsanreize bei Krankenversicherungen
    • Bedeutung für Arzneimittelherstellung und -vertrieb
    • Nationale Strategien in der Gesundheitspolitik
    • Evidenzbasierte Selfmanagement-Förderung bei chronisch kranken und multimorbiden Patienten/innen
    • Umgang mit chronisch Kranken aus Sicht einer Patientenorganisation
    1. Dates: 25.11.2020 – 27.11.2020
    2. Registration: 25.09.2020
    3. Location: University of Zurich
    4. Facilitator: Edouard Battegay, Barbara Holzer 
    5. Topics: Health Policy, Systems, and Management
  • Work ability and return to work

    This module focuses on work-related health problems. The aim is to enable you to assess and improve or maintain the ability and aptitude for work of individuals and special groups.

    Upon completion of the course, students will be able to:

    • Examine, document, and analyze the data on biopsychosocial work demands and the biopsychosocial work capacity of an individual
    • Select and adapt effective interventions with the aim of maintaining or regaining an individual’s work ability
    1. Dates: 30.11.2020 – 03.12.2020
    2. Registration: 19.10.2020
    3. Location: University of Lausanne
    4. Facilitator: Holger Dressel 
    5. Topics: Occupational Health, Hygiene, and Medicine
  • Droit à l’enfant

    Introduction:

    Le CAS Droits des patients et santé publique a l’ambition de faire un état des lieux de l’ensemble des droits des patients en Suisse, sans oublier le cadre international et européen auquel ils sont intimement liés. Un exercice de jonglage législatif est proposé pour présenter l’ancrage de ces droits au niveau fédéral et cantonal. Commençant par les droits fondamentaux, le programme développe les droits des patients en tenant compte de différents critères, tels que le cycle de vie (début et fin de vie), les personnes vulnérables (incarcérées, incapables de discernement, en situation de handicap), etc. A cela s’ajoutent les grands thèmes du consentement éclairé du patient, la protection des données médicales, les responsabilités professionnelles. La réglementation des professions médicales y est également intégrée compte tenu du fait qu’un meilleur encadrement juridique des professions de la santé profite directement au respect des droits des patients.


    Courses:

    • Possibilités actuelles de la PMA
    • Cadre juridique de la PMA, du DPI et statut de l’embryon humain in vitro, « mères porteuses »
    1. Dates: 06.12.2020 – 06.12.2020
    2. Location: University of Neuchâtel
    3. Facilitator:  
    4. Topics: Health Law, Ethics and Privacy
  • Fin de vie et dignité humaine

    Introduction:

    Le CAS Droits des patients et santé publique a l’ambition de faire un état des lieux de l’ensemble des droits des patients en Suisse, sans oublier le cadre international et européen auquel ils sont intimement liés. Un exercice de jonglage législatif est proposé pour présenter l’ancrage de ces droits au niveau fédéral et cantonal. Commençant par les droits fondamentaux, le programme développe les droits des patients en tenant compte de différents critères, tels que le cycle de vie (début et fin de vie), les personnes vulnérables (incarcérées, incapables de discernement, en situation de handicap), etc. A cela s’ajoutent les grands thèmes du consentement éclairé du patient, la protection des données médicales, les responsabilités professionnelles. La réglementation des professions médicales y est également intégrée compte tenu du fait qu’un meilleur encadrement juridique des professions de la santé profite directement au respect des droits des patients.


    Courses:

    • Début de la vie (aspects éthiques)
    • Contraception, stérilisation, IVG, statut du fœtus humain in vivo
    • Exercices
    • Fin de la vie (aspects juridiques)
    • Soins intensifs et fin de vie sur décision médicale/Soins palliatifs
    • Assistance au suicide
    1. Dates: 07.12.2020 – 08.12.2020
    2. Location: University of Neuchâtel
    3. Facilitator:  
    4. Topics: Health Law, Ethics and Privacy
  • Evidence-based Public Health using the GRADE approach

    In diesem Modul lernen Sie, relevante Evidenz (und die Lücken in der Evidenz) für eine Empfehlung zu einer aktuellen Präventionsmassnahme rasch aufzufinden und anhand der GRADE Methode kritisch zu beurteilen und klar darzustellen.

    Inhalte


    • Literatursuche
    • Vor- und Nachteile verschiedener Studiendesigns (ökologische Studien, Vorher-Nachher-Studien, Fallkontrollstudien, Kohortenstudien, randomisierte und nicht-randomisierte Interventionsstudien, Meta-Analysen)
    • Studienqualität und Critical Appraisal (Levels of evidence, Lücken in der Evidenz, Kriterien der Kausalität, Darstellung und Interpretation der Resultate: absolute und relative Risiken, numbers needed to treat/harm/screen)
    • Grundlagen von GRADE (Grading of Recommendations Assessment, Development and Evaluation)
    1. Dates: 10.12.2020 – 11.12.2020
    2. Registration: 10.10.2020
    3. Location: Institute of Social and Preventive Medicine (ISPM), University of Bern
    4. Facilitator: Oscar Franco, Arjola Bano 
    5. Topics: General Scientific Skills, Health Promotion and Prevention
  • Higher Education in Emergencies

    At the end of this course, participants will have developed a conceptual framework to be able to:
    understand the potential and limitations of HEiE;
    analyze emergency and protracted contexts to evaluate possibilities for implementing HEiE projects;
    assess the potential of different pedagogical models – including on-site and virtual delivery modes – to contribute to project outcomes and sustainability; and
    identify the humanitarian actors, including staff and beneficiaries, needed to jointly manage the multiple components of a HEiE project.

    1. Dates: 01.01.2021 – 31.12.2021
    2.  Dates TBC!
    3. Location: Nairobi, Kenya
    4. Facilitator: Barbara Moser-Mercer, Jacqueline Strecker 
    5. Topics: Transferable Skills, Global / International Health
  • Career options in Health Sciences in- and outside academia

    This workshop gives you the opportunity to reflect on different work areas, career types, and job profiles. You will compare the academic career with alternatives outside the university setting.

    Learning Goals: The participants
    • Reflect on opportunities in- and outside academia
    • Become aware of their own skills
    • Compare different skill profiles in academia with the expectations for jobs outside academia
    • Analyze job ads from different working areas
    • Know how to “translate” their CV for job applications in different working areas in comparison to applications in academia
    1. Dates: 01.01.2021 – 31.01.2021
    2.  Course dates TBD
    3. Location:
    4. Facilitator: Dagmar Engfer 
    5. Topics: Transferable Skills
  • Essentials in Health Research Methodology

    A solid understanding of research methodology is a key requisite for conducting scientific research and for the critical assessment of research results. As in any field of science the methods applied in health research are continuously and rapidly evolving. This course provides the participating students with an overview of the state of the art research methods commonly used in Health Sciences, hereby facilitating the students’ understanding of research methodology as a whole. Through four overall topics, the students are introduced to different experts from the Faculty of Medicine at the University of Basel. Consequently, the course provides an excellent opportunity for collaboration and networking within the field of Health Research in Basel.


    The course covers 4 topics:

    • Observational Studies and Analyzes of Observational Datasets
    • Health Economics, Public Health and Public Health Policy
    • Randomized Controlled Trials
    • Qualitative Research, Questionnaires and Surveys
    1. Dates: 11.01.2021 – 11.02.2021
    2.  Course dates: TBD
    3. Registration: 16.11.2020
    4. Location: Clinical Trial Unit, University Hospital, University of Basel
    5. Facilitator:  
    6. Topics: General Scientific Skills, Health Economics
  • Sociocultural Transformations and Health

    Public health interventions take place in a social, cultural and political context which shapes attitudes and behaviours around health. Through the transformation of values, images of the body, conceptions of risk, illness and health, socio-cultural change is influencing globally health issues in contemporary societies. With this interdisciplinary module, students will develop competencies which allow them to integrate and apply a social science perspective in public health activities. After the module, students will be able
    to integrate social theory concepts in their practice of public health
    to assess the impact of these social theory concepts on health law, policy, management etc.
    to take into account socio-cultural change when designing and assessing public health strategies and interventions

    to anticipate and monitor a population's reception of public health strategies

    1. Dates: 13.01.2021 – 15.01.2021
    2. Registration: 13.11.2020
    3. Location: Institute of Social and Preventive Medicine (ISPM), Bern
    4. Facilitator: Claudine Burton-Jeangros 
    5. Topics: Social and Behavioural Sciences
  • Arbeitsmedizin u. -sicherheit, Betriebliches Gesundheitsmanagement, Return to work, Prävention und Reintegration, Wandel der Arbeit

    Die Modulwoche zum Thema Arbeit und Gesundheit ist trinational (D-A-CH) ausgerichtet. Es wird ein Überblick über das
    Zusammenwirken von Arbeit und Gesundheit und den rechtlichen Rahmenbedingungen, Aufgaben und Verantwortlichkeiten in Deutschland, Österreich und der Schweiz vermittelt. Nebst der traditionellen Sicht der arbeitsspezifischen Gesundheitsrisiken und deren Prävention (primär, sekundär und tertiär) stehen das Reintegrationspotential von Arbeit und die demografischen und arbeitsmarktlichen Veränderungen im Fokus. Die arbeitsmedizinischen Aspekte werden durch einen Feldbesuch veranschaulicht. Ziel des Moduls ist, die Teilnehmenden zu befähigen, wirkungsorientierte Konzepte und Einzelfall-Lösungen für die Gesundheit am Arbeitsplatz, bei arbeitsmedizinischen Problemstellungen und für die Reintegration bei Krankheit und Unfall zu entwickeln.


    Themen
    • Arbeit in unserer Gesellschaft, Wandel der Arbeit, Bedeutung der Arbeit für die Gesundheit
    • Arbeitssicherheit / Arbeitsschutz / Arbeitsmedizin in D – A – CH, mit Feldbesuch
    • Berufskrankheiten und arbeitsassoziierte Krankheiten
    • Return to Work-Konzepte und -Projekte
    • Privatrechtlicher Arbeitsvertrag als Instrument der Gesundheitssicherung am Arbeitsplatz
    • • Betriebliches Gesundheitsmanagement, Evidenz, Return of Investment
    • • Work Ability Index
    • Medizin aus versicherungsmedizinischer Perspektive: Allergien, COPD
    1. Dates: 25.01.2021 – 29.01.2021
    2. Registration: 30.06.2019
    3. Location: Swiss Tropical & Public Health Institute (Swiss TPH), Basel
    4. Facilitator: Yvonne Bollag, Brigitta Danuser 
    5. Topics: Occupational Health, Hygiene, and Medicine, Social Security, Health and Accident Insurance
  • Politique et gestion en santé publique

    • Planifier un programme de santé publique, le mettre en œuvre et l’évaluer
    • Promouvoir une politique favorable à la santé et adaptée aux besoins prioritaires de santé d’une population
    1. Dates: 25.01.2021 – 29.01.2021
    2. Registration: 14.09.2020
    3. Location: University of Geneva
    4. Facilitator:  
    5. Topics: Health Policy, Systems, and Management
  • Occupational health interventions

    After evaluating the major social and organizational sources of health problems, students will design, implement, and evaluate effective interventions as a continuous change process.

    Upon completion of the course, students will be able to:

    • Evaluate the overall evidence on the effectiveness of specific interventions
    • Access, analyze, and evaluate the methodological quality of publications
    • Clarify value base and define goals of an intervention with key stakeholders
    • Select or design occupational health interventions
    • Plan participatory implementation of occupational health interventions
    1. Dates: 01.02.2021 – 04.02.2021
    2. Registration: 07.12.2020
    3. Location: University of Zurich
    4. Facilitator: Georg Bauer, Brigitta Danuser 
    5. Topics: Occupational Health, Hygiene, and Medicine
  • Principes et méthodes de la santé publique

    Ce module a pour but de présenter les principes et méthodes de la santé publique. Plus particulièrement, les étudiants vont acquérir des connaissances et développer des compétences sur l’histoire de la santé publique, les méthodes et outils de la surveillance sanitaire, les systèmes d’informations sanitaires, ainsi que les méthodes épidémiologiques et biostatistiques.

    1. Dates: 01.02.2021 – 30.06.2021
    2.  Dates TBC
    3. Location: Unisanté, Lausanne
    4. Facilitator: Arnaud Chiolero 
    5. Topics: General Scientific Skills, (Bio)Statistics
  • Épidémiologie et état de santé de la population

    Epidémiologie des maladies transmissibles et non-transmissibles. Des concepts épidémiologiques de base comme la transition sanitaire et démographique, la santé globale et le vieillissement de la population sont aussi abordés, avec une attention particulière pour les déterminants sociaux de la santé dans une perspective « lifecourse ».

    1. Dates: 01.02.2021 – 30.06.2021
    2.  Dates TBC
    3. Location: Unisanté, Lausanne
    4. Facilitator: Murielle Bochud 
    5. Topics: Epidemiology, Social Sciences in Public Health
  • Niveaux d’intervention en santé publique et déterminants de l’état de santé

    Concepts, approches et méthodes propres à la planification stratégique dans les services de santé en identifiant les contributions attendues d’un plan stratégique et en le différenciant d’autres types d’interventions. Développement des compétences en analyse et design des organisations ainsi qu’en gestion du changement, afin d’être capable d’intervenir de façon adéquate lors du design et de la mise en oeuvre d’un changement organisationnel.

    1. Dates: 01.02.2021 – 30.06.2021
    2.  Dates TBC
    3. Location: Unisanté, Lausanne
    4. Facilitator: Raphaël Bize 
    5. Topics: Health Policy, Systems, and Management, Health Services
  • Santé au travail, environnement et société

    Ce module aborde les concepts de base en épidémiologie environnementale, en santé au travail et en droit de la santé, illustrés par de nombreux exemples pratiques (polluants, bruit, travail de nuit, travailleuses enceintes, etc.) permettant de comprendre le lien avec la santé publique.

    1. Dates: 01.02.2021 – 30.06.2021
    2.  Dates TBC
    3. Location: Unisanté, Lausanne
    4. Facilitator: David Vernez 
    5. Topics: Occupational Health, Hygiene, and Medicine, Environmental Health Sciences
  • Statistische Methoden zum Umgang mit Confounding und Interaktionen in epidemiologischen Studien

    Die Teilnehmenden lernen, wie man in der Auswertung epidemiologischer Studien anhand multivariabler Methoden Confounding identifizieren und kontrollieren und Interaktionen quantifizieren kann. Sie lernen, die Resultate solcher Auswertungen korrekt zu interpretieren und zu beschreiben.

    Inhalte
    • Unterschiedliche statistische Methoden für den Umgang mit Confounding
    • Prinzipien multivariabler Verfahren (einfache Beispiele der klassischen Regression)
    • Logistische Regression
    • Ausblick auf binomiale Regression, Poisson Regression und Überlebensanalyse
    • Darstellung und Interpretation von Ergebnissen multivariabler Analysen
    1. Dates: 03.02.2021 – 12.02.2021
    2.  Course dates: 3 - 5 February 2021 and 12 February 2021
    3. Registration: 03.12.2020
    4. Location: Swiss Tropical & Public Health Institute (Swiss TPH), Basel
    5. Facilitator: Jan Hattendorf 
    6. Topics: (Bio)Statistics, Epidemiology
  • Soziokulturelle Kontexte, Migration und gesundheitliche Chancengleichheit

    In diesem Modul lernen Sie Erklärungsansätze zu den Zusammenhängen zwischen soziokulturellen Kontexten und gesundheitlicher Chancengleichheit kennen und nutzen diese bei der Entwicklung von Policies, Programmen und Projekten im Bereich Gesundheitsförderung und Prävention.

    Inhalte
    • Gesundheitliche Ungleichheit: Erklärungen zu Entstehung und Reproduktion
    • Nationale Policies in der Schweiz und im Ausland
    • Erklärungsansätze für die Bedeutung des soziokulturellen Kontextes in Interventionen
    • Rahmenbedingungen für Policies, Programme und Projekte, die Chancengleichheit verbessern
    • Konzepte für Interventionen mit Chancengleichheit im Zentrum
    • Beispiele ausgewählter Interventionen
    • Barrieren und Erfolgsfaktoren für nachhaltige Interventionen
    1. Dates: 24.02.2021 – 26.02.2021
    2. Registration: 24.12.2020
    3. Location: Institute of Social and Preventive Medicine (ISPM), University of Bern
    4. Facilitator: Thomas Abel 
    5. Topics: Social and Behavioural Sciences, Migration health
  • Targeted communication in the context of work and health

    Familiarize yourself with the most important concepts of targeted communication in the context of work and health. We address the specific aims and objectives that communicators have; the particular challenges that they face; the types of messages and channels they have at their disposal; as well as different ways of reconstructing, analyzing, evaluating, and designing effective messages. In doing so, we will apply insights from, amongst others, (health) communication theories, argumentation and persuasion research, and media communication.

    Upon completion of the course, students will be able to:

    • Identify the fundamental concepts of communication in the context of health
    • Communicate occupational or organizational health topics to different stakeholders
    • Understand the essential drivers of behavior change
    • Recognize and implement effective, persuasive communication strategies
    • Distinguish between successful and unsuccessful argumentation and negotiation
    • Develop goal- and target-specific communication materials
    1. Dates: 01.03.2021 – 04.03.2021
    2. Registration: 20.01.2021
    3. Location: University of Zurich
    4. Facilitator: Peter J. Schulz 
    5. Topics: Occupational Health, Hygiene, and Medicine
  • Ein Public-Health-Problem erkennen und lösen

    In diesem Modul setzen Sie sich vertieft mit der Frage auseinander, wann und warum ein aktuelles Gesundheitsproblem überhaupt ein Public-Health-Problem ist, welche Überlegungen für die Wahl einer geeigneten Lösungsstrategie relevant sind und mit welchen Massnahmen das Problem gelöst werden kann.

    Inhalte
    • Wann ist ein Gesundheitsproblem ein Public-Health-Problem?
    • aktuelle Prinzipien der Gesundheitsförderung und Prävention
    • Strategieentwicklung
    • Spektrum der möglichen Massnahmen in Gesundheitsförderung und Prävention
    • Normen und Werte in Public Health
    • Instrumente der Qualitätssicherung und Evaluation

    1. Dates: 01.03.2021 – 16.03.2021
    2.  Course dates: 01.03.2021 and 15 - 16.03.2021
    3. Registration: 01.01.2021
    4. Location: Institut für Epidemiologie, Biostatistik und Prävention, Universität Zürich
    5. Facilitator: Roger Staub, Beatrice Annaheim 
    6. Topics: Global Health, Health Promotion and Prevention
  • Santé internationale

    • Identifier les enjeux prioritaires de santé dans un contexte de globalisation
    • Développer des plans d’action adaptés aux réalités locales, régionales ou globales
    1. Dates: 08.03.2021 – 12.03.2021
    2. Registration: 14.09.2020
    3. Location: University of Geneva
    4. Facilitator:  
    5. Topics: Global / International Health
  • Concepts and research methods

    Basic tool kit

    • Introduction to qualitative research methods
    • Basic statistics
    • Statistic tutorial
    • Basic epidemiology and evidence-based medicine

    Applied epidemiology
    • Epidemiological framework
    • Population-based sampling
    • Analytical plan and presentation
    1. Dates: 08.03.2021 – 11.06.2021
    2. Registration: 31.10.2020
    3. Location: Swiss Tropical & Public Health Institute (Swiss TPH) - Basel
    4. Facilitator:  
    5. Topics: Epidemiology, (Bio)Statistics
  • Health challenges

    Essential Laboratory and Parasitology
    – Introduction to medical parasitology
    – Essential laboratory skills
    – Integrated vector management


    Health Care
    • – Clinical presentation of important diseases
    • – Growth and nutrition
    • – Gender and health
    • – Environmental health sciences
    • – Tuberculosis and AB resistance
    • – Diarrhoea
    • – Sexually transmitted infections
    • – Schistosomiasis
    • – Filarial infections
    • – Global HIV and hepatitis – epidemiological, clinical, operational
    • – Viruses – hepatitis – hepatopathies
    • – Neglected tropical diseases
    • – Aspects of malaria
    • – Febrile tropical diseases

    Reproductive and child health
    • – Family planning and the post-2015 agenda
    • – Safe motherhood
    • – Maternal, newborn and child health
    • – Sexual reproductive health and people on the move
    • – HIV and AIDS
    • – Socio-cultural and economic mediators of sexual reproductive health
    1. Dates: 08.03.2021 – 11.06.2021
    2. Registration: 31.10.2020
    3. Location: Swiss Tropical & Public Health Institute (Swiss TPH) - Basel
    4. Facilitator:  
    5. Topics: Health Policy, Systems, and Management, Health Promotion and Prevention
  • Communication and health systems management

    Intercultural communication
    – Writing in international health
    – Culture’s consequences
    – Working in groups
    – Health promotion and community empowerment
    – Communicating effectively about rational drug use

    Management strategies
    • Health system and its equity as well as health metrics
    • Introduction to project cycle management and logframe
    • Access to essential medicines: from policy to responsible use
    • Health in humanitarian assistance and the aphere project
    • Social marketing
    • SWAP – the sector-wide approach
    • Financing and payment of health services at district level
    • Health workforce development
    • Cost effectiveness in setting priorities
    • Corruption
    • Technology management and eHealth
    • Quality is not optional: from logframes to quality management
    • Challenges of global health
    • HRAM – health resource allocation model
    1. Dates: 08.03.2021 – 11.06.2021
    2. Registration: 31.10.2020
    3. Location: Swiss Tropical & Public Health Institute (Swiss TPH) - Basel
    4. Facilitator:  
    5. Topics: Health Policy, Systems, and Management, Communication in Public Health
  • Handwerk zur Bearbeitung komplexer Leistungsfälle und -fragen: Medizinische Begutachtung und Empfehlung, rechtliche Beurteilung

    Dieses Praxistransfermodul fokussiert auf der Vermittlung des Handwerks der ärztlichen Begutachtung anhand der 12
    Schritte, wie im Buch von Hoffmann-Richter/Jeger/Schmitt beschrieben. Dabei werden einzelne Schritte anhand von
    Inputreferaten und Gruppenarbeiten vertieft bearbeitet.
    Spezifische Themenschwerpunkte sind unter anderem Grundlagen der Motivationsdiagnostik, Objektivität in Recht und
    Medizin, der Begriff der Kausalität aus medizinischer und juristischer Perspektive, Selbstreflexion über die Rolle als
    GutachterIn.
    Ziel des Moduls ist, dass die Teilnehmenden die Fähigkeit haben, medizinische Empfehlungen oder Gutachten zu beurteilen
    und als MedizinerInnen in praxi selbst zu erstellen. Dieses Modul ermöglicht den Teilnehmenden die direkte Teilnahme an
    der Abschlussprüfung der Gutachter-Zertifizierung der SIM.
    Themen
    • Gutachten in unterschiedlichen Rechtsbereichen
    • Vorstellung Handwerk der Begutachtung: die 12 Arbeitsschritte
    • Aktenanalyse und Exploration
    • Motivationsdiagnostik
    • Gemeinsamkeiten und Unterschiede zwischen Behandlungs- und Begutachtungskontext
    • Klinische Untersuchung
    • Argumentieren mit Literatur
    • Kausalität medizinisch und juristisch
    • Selbstreflektion über die Rolle als GutachterIn
    • Übersetzungsarbeit Leistungsfähigkeit

    • Medizin aus versicherungsmedizinischer Perspektive: rheumatoide Arthritis

    1. Dates: 15.03.2021 – 19.03.2021
    2. Registration: 30.06.2019
    3. Location: Swiss Tropical & Public Health Institute (Swiss TPH), Basel
    4. Facilitator: Yvonne Bollag, Ralf Dohrenbusch 
    5. Topics: Biomedical Sciences, Social Security, Health and Accident Insurance
  • Control of the occupational environment

    The focus is on airborne contaminants. Students will acquire a sound understanding and practical skills in the relevant technical and organizational measures.


    Upon completion of the course, students will be able to:
    • Evaluate and manage ventilation
    • Manage airborne contaminants in various situations to reduce risk
    • Evaluate and manage ventilation and containment
    • Evaluate substitution as an option in exposure management
    1. Dates: 03.05.2021 – 06.05.2021
    2. Registration: 22.03.2021
    3. Location: University of Lausanne
    4. Facilitator: Guillaume Suarez 
    5. Topics: Occupational Health, Hygiene, and Medicine
  • Advanced Methodologies for Clinical Trial

    In evidence based medicine, randomized clinical trials (RCT) is considered as the most scientifically rigorous method of hypothesis testing. RCT is the gold standard trial for evaluating the effectiveness of interventions. However, there is no “one-size-fits-all” when designing an RCT.

    The aim of this workshop is to provide a comprehensive review of various designs of RCT ranging from traditional designs to the state-of-the-art adaptive designs (ADs), including both frequentist and Bayesian approaches.
    Key points will be illustrated through several case studies from presenters experience across the whole development space from early development through to late phase confirmatory studies. A wide range of therapeutic areas will be covered. Frequent practical sessions will be organized to ensure attendees will be able to apply new concepts for their own studies.
    The more advanced part of the course is devoted to adaptive designs, a novel approach to improving the efficiency and flexibility of clinical trials. As well as learning about how to design adaptive trials, practical aspects and interactions with the regulators will also be discussed. Real examples will be used to illustrate how frequentist or Bayesian methods work. A strong emphasis will be placed on learning how to use the R package to implement such methodology in practice.


    Day 1: Methodological Introduction
    Day 2: Bayesian methods in clinical trials
    Day 3: Adaptive designs using R
    Day 4: Adaptive designs using R
    Day 5: Adaptive designs using R

    1. Dates: 01.06.2021 – 30.09.2021
    2.  Dates TBC!
    3. Registration: 15.04.2021
    4. Location: University of Geneva
    5. Facilitator: François Curtin, Stephane Heritier 
    6. Topics: General Scientific Skills, (Bio)Statistics
  • Data Analytics - Modular Course

    Through this modular course of four weeks, data analytics skills are developed with emphasis put in their different dimensions (see detailed descriptions for each course). The statistical software R, a flexible and efficient language that builds a bridge between software development and data analysis, is the main support for the acquisition of the relevant data analytics skills. Depending on the student background, each week can be taken independently of the other, although for those with little experience, it is recommended to follow the proposed order.

    This course is a modular Course:
    • Module 1 Computing with R (2 weeks)
    • Module 2 Statistical and Machine Learning for Big Data (1 week)
    • Module 3 Time-Based Analytics (1 week)
    1. Dates: 01.06.2021 – 30.09.2021
    2.  Dates TBC!
    3. Registration: 15.04.2021
    4. Location: University of Geneva
    5. Facilitator: Matthew Beckman, Si Konda 
    6. Topics: (Bio)Statistics, Epidemiology
  • Global and Regional Migration Governance

    • Learn about migration governance from leading international organizations and experts
    • Gain an interdisciplinary perspective
    • Network with experts working in the field
    • Visit the leading organizations in international Geneva
    • Learn about regional migration initiatives


    At the end of this course, participants will have a profound understanding of the state of play of international (regional and global) migration policy, politics and law today and will have established a network of contacts with academics and practitioners working in the field. This will allow them to either orient their future studies or refresh and extend existing knowledge.

    1. Dates: 01.06.2021 – 30.09.2021
    2.  Dates TBC!
    3. Registration: 15.04.2021
    4. Location: University of Geneva
    5. Facilitator: Sandra Lavenex 
    6. Topics: Global / International Health
  • Global Citizenship Education

    Programme Objectives:

    • Understand the history and theoretical foundations of Global Citizenship Education;
    • Develop the ability to create institutional projects in the area of Global Citizenship;
    • Gain the skills and knowledge necessary to set up research projects on Global Citizenship;
    • Prepare for a critical analysis of pedagogical projects in international, national and local contexts aiming to promote Global Citizenship Education.
    1. Dates: 01.06.2021 – 30.09.2021
    2.  Dates TBC!
    3. Registration: 15.04.2021
    4. Location: University of Geneva
    5. Facilitator: Clementina Acedo, Abdeljalil Akkari 
    6. Topics: Global / International Health, Transferable Skills
  • International Law & International Humanitarian Law

    SUMMER SCHOOL ON INTERNATIONAL LAW (Module 1)Foundational courses:- Sustainable development: 7h- Non-state actors: 7h- Politics of International Law: : 7h- International dispute settlement: 7hSpecific insights:- International investment protection: a failed experiment?: 3h- The challenge of climate change: 3h- The South China Sea Dispute: 3h- International law and diplomats: 3h- International law and Gender: 3h

    ADDITIONAL MODULE ON INTERNATIONAL HUMANITARIAN LAW (Module 2: M2)Course content:- International Humanitarian Law today: 4h- Refugee law: 4h- Challenges of the International Criminal Court: 4h- Terrorism: 4h- Targeted killings: 4h- International humanitarian law and human rights: 4h

    1. Dates: 01.06.2021 – 30.09.2021
    2. Registration: 15.05.2021
    3. Location: University of Geneva
    4. Facilitator: Makane Mbengue, Thomas Schultz 
    5. Topics: Health Law and Regulations
  • Policy Evaluation

    Does welfare spending reduce poverty? Does the minimum wage destroy jobs? Does trade liberalisation increase inequality? Does development aid really help poor countries? Do longer sentences reduce crime? Policy makers around the globe are confronted with these questions on a daily basis and effective policy interventions can only be designed with good answers.

    Measuring and understanding the effect of policies is now more important than ever in any field, from development to labour, from finance to education and beyond. The Geneva Summer School in “Policy Evaluation” offers students a comprehensive understanding of the most advanced techniques of policy evaluation through a powerful combination of theoretical classes and applied examples.

    1. Dates: 01.06.2021 – 30.09.2021
    2.  Dates TBC!
    3. Registration: 15.04.2021
    4. Location: University of Geneva
    5. Facilitator: Stefan Sperlich 
    6. Topics: Health Policy, Systems, and Management
  • Prejudice, discrimination, and the diversity challenge

    At the end of this summer school, the participants will be able to:

    • define the basic concepts and theories about stereotyping, prejudice, discrimination, and diversity from the perspectives of different disciplines (social psychology as well as economy, law, social work, gender studies etc).
    • use this theoretical framework to critically analyze societal and social phenomenon involving ethnic origin, religion, gender, sexual orientation, age, social class, disability, and unemployment etc
    • identify policies to prevent and reduce prejudice and discrimination in different settings (the workplace, university) and assess potential transfer of these policies to their own context
    • prepare and deliver a presentation about a specific form of stereotyping, prejudice, or discrimination taking into their own cultural, professional, and educational background.
    1. Dates: 01.06.2021 – 30.09.2021
    2.  Dates TBC!
    3. Registration: 15.04.2020
    4. Location: University of Geneva
    5. Facilitator: Klea Faniko, Olivier Desrichard 
    6. Topics: Social and Behavioural Sciences
  • Disaster management

    Practical interdisciplinary disaster management. Students will learn and practice controlling and managing mid- to large-scale industrial accidents in collaboration with external partners.


    Upon completion of the course, students will be able to:
    • Select and properly use the suitable PPE
    • Select, mobilize and cooperate with external partners, e.g. fire brigade troops, rescue troops, police, state government
    • Evaluate personal contamination and perform decontamination
    • Manage contagious lab spills
    1. Dates: 07.06.2021 – 10.06.2021
    2. Registration: 19.04.2021
    3. Location:
    4. Facilitator: Sven Hoffmann, Tom Hofmann 
    5. Topics: Occupational Health, Hygiene, and Medicine
  • Sciences sociales et économiques, droit/éthique

    • Utiliser les méthodologies des sciences sociales pour récolter et interpréter des données
    • Intégrer les dimensions socio-culturelles dans l’analyse des questions de santé
    • Analyser les fonctionnements des systèmes de santé (économie, management)
    • Identifier et analyser les enjeux éthiques et du droit dans la santé publique
    1. Dates: 07.06.2021 – 11.06.2021
    2. Registration: 14.09.2020
    3. Location: University of Geneva
    4. Facilitator:  
    5. Topics: Social and Behavioural Sciences, Health Policy, Systems, and Management
  • Biosafety

    This course is equivalent to the official Biosafety level I course.

    Upon completion of the course, students will be able to:
    • Work as a biosafety officer on level I
    • Instruct lab workers on biosafety issues
    • Manage contagious waste
    • Manage contagious lab spills

    1. Dates: 11.06.2021 – 11.06.2021
    2. Registration: 09.05.2021
    3. Location: Institut für Virologie und Immunologie (IVI), University of Bern
    4. Facilitator: Sven Hoffmann 
    5. Topics: Occupational Health, Hygiene, and Medicine
  • Risikobeurteilung und Risikohandling, Underwriting, Risk-Management, Longevity

    Zur Versicherungsmedizin gehört die Erarbeitung von Grundlagen und die Einzelfallbeurteilungen, wie vorbestehende
    Gesundheitsrisiken in einer privaten (Zusatz-) Versicherung versicherbar sein können und wie mit Grossrisiken umzugehen ist. Im Fokus des Moduls stehen einerseits die individuelle Risikoabschätzung und Risikohandhabung für Krankheit, Invalidität und Tod. Die Teilnehmenden lernen die Versicherungsprodukte in der privaten Personenversicherung, die in der Praxis angewendeten Tools und Unterlagen, sowie deren medizinische Grundlagen und die rechtlichen Rahmenbedingungen kennen und anhand praktischer Fallübungen anwenden. Das Thema der Langlebigkeit wird mathematisch beleuchtet und in den Kontext gestellt. Ziel ist, dass die Teilnehmenden in der Lage sind, selber Risikoeinschätzungen vorzunehmen, die rechtliche Korrektheit des Umgangs mit der Risikoeinschätzung beurteilen zu können, Produkte mitentwickeln und Konzepte im Umgang mit Grossrisiken mitgestalten zu können.


    Themen
    • Prinzipien der individuellen Risikoprüfung
    • Tarifierungsrichtlinien, Evidence-based Rating
    • Risk Management
    • Rechtlicher Rahmen der Risikoprüfung, Diskriminierungsverbot
    • Longevity
    • Medizin aus versicherungsmedizinischer Perspektive: Diabetes, HIV
    1. Dates: 14.06.2021 – 18.06.2021
    2. Registration: 30.06.2019
    3. Location: Swiss Tropical & Public Health Institute (Swiss TPH), Basel
    4. Facilitator: Herbert Lüthy, Kurt Pärli 
    5. Topics: Social Security, Health and Accident Insurance
  • Global Health, Drugs, Policy and Power

    The main objectives of the Summer School are for students to:

    • acquire a strong understanding of the major health and human rights issues related to drug use and drug policy;
    • become familiar with and gain insight into the functioning and implications of international drug control regime and its intersection with public health and human rights ;
    • understand the historical, sociological and policy perspective of three major present day drug issues: opiates overdose epidemics; cannabis and tobacco.
    • understand the power dynamics of how various substances are dealt with in our societies; and explore solutions for better governance.
    1. Dates: 21.06.2021 – 25.06.2021
    2.  Dates TBC!
    3. Registration: 15.04.2021
    4. Location: University of Geneva
    5. Facilitator: Jennifer Hasselgard-Rowe, Barbara Broers 
    6. Topics: Global / International Health, Health Policy, Systems, and Management
  • Experimental Health Economics

    The experimental method has become an important tool for research in health economics. The course introduces the method of experimental economics and then focuses on three selected topics, which are at the core of current research in experimental health economics (i.e., individual decision-making, bargaining, and competition). For each topic, the lecture gives an overview of major findings that have been obtained through laboratory experiments. With the help of presentations, more de-tailed aspects of experimental health economics will be discussed. Participants should be familiar with game theory at least at a basic level.

    Objectives:

    • To give students an understanding of the experimental method
    • To make students competent in applying this method in health economics
    • To motivate students to conduct their own research in the field of experimental health economics
    1. Dates: 01.08.2021 – 31.08.2021
    2.  No exact dates available yet!
    3. Location: Basel
    4. Facilitator: Jeannette Brosig-Koch 
    5. Topics: Health Economics
  • Führung und Kommunikation, Management/Selbstmanagement, Verantwortlichkeiten

    Dieser Praxistransferworkshop fokussiert primär auf die Selbstkompetenz und Kommunikationsfähigkeit der Teilnehmenden in Situationen mit vielen Beteiligten mit unterschiedlichen Aufgaben und Funktionen und unterschiedlichen Hintergründen. Themen können sein: Arzt - Patient; Case Managerin – behandelnde Therapeuten; Versicherung – Patientenanwalt; Mediziner – Jurist; Arzt – Explorand uam. Ebenso wird wichtiges Handwerk für Führung und Management, insbesondere auch zu Selbstmanagement und Umgang mit Wandel, vermittelt. Persönliche Zielentwicklung, Selbstreflexion, persönliche Weiterentwicklung und Selbstorganisation werden reflektiert und eigenständig bearbeitet. Flankierend werden im Modul ökonomische/finanzielle, ethische und rechtliche Verantwortlichkeiten behandelt.


    Themen
    • Führung: sich selbst führen, andere führen, sich führen lassen
    • Selbstmanagement, Changemanagement
    • Kommunikation an Schnittstellen
    • Konfliktmanagement
    • Corporate Governance
    • Wirtschaftsethik
    • Finanzdaten lesen
    1. Dates: 23.08.2021 – 27.08.2021
    2. Registration: 30.06.2019
    3. Location: Swiss Tropical & Public Health Institute (Swiss TPH), Basel
    4. Facilitator: Stephan Fuhrer, Stefan Grotefeld 
    5. Topics: Transferable Skills, Social Security, Health and Accident Insurance
  • Evaluation of occupational health interventions

    To assure effectiveness, occupational health interventions need to be subjected to evaluation. Considering the original concept of the intervention, students will analyze, evaluate, and report on the context, process, and outcomes of implemented interventions.

    Upon completion of the course, students will be able to:

    • Define the scope, intended uses and primary users of evaluation results
    • Design an evaluation project, select appropriate methods, and specify data sources
    • Collect, analyze, and interpret data
    • Draw conclusions based on evaluation data and develop recommendations
    • Communicate evaluation results to the stakeholders (incl. reporting) and induce follow-up activities
    1. Dates: 30.08.2021 – 01.08.2021
    2. Registration: 21.06.2021
    3. Location: University of Zurich
    4. Facilitator: Gregor Jenny 
    5. Topics: Occupational Health, Hygiene, and Medicine
  • Management of health in organizations

    In this module, students learn to manage work and health activities and define key health indicators.


    Upon completion of the course, students will be able to:
    • Select and implement an absence and case management system
    • Design and implement a health campaign/event to foster individual health behavior change
    • Write a health report for an organization
    • Integrate organizational health as a central value in the culture of an organization
    1. Dates: 27.09.2021 – 30.09.2021
    2. Registration: 16.08.2021
    3. Location: University of Zurich
    4. Facilitator: Holger Dressel 
    5. Topics: Occupational Health, Hygiene, and Medicine
  • Risk policy, management, and communication

    Occupational hygiene specialists should understand human risk perception and risk behavior, legal boundary conditions for chemicals handling, and risk management. This course will introduce students to human risk perception, the applications of Swiss legal framework in work and health, and the training of workers in the application of safety rules.

    Upon completion of the course, students will be able to:
    • Apply current national and international regulatory systems (e.g. REACH, MSDS)
    • Apply OEL values and substance documentation for further interpretation of measurement data
    • Write risk assessment reports according to recipients’ expectations and regulations
    • Communicate critical results to organizations and community («breaking bad news»)
    1. Dates: 04.10.2021 – 07.10.2021
    2. Registration: 30.08.2021
    3. Location: University of Lausanne
    4. Facilitator: David Vernez 
    5. Topics: Occupational Health, Hygiene, and Medicine